Hoe je samen weer 100% kan genieten van seks

ruzieinbedZonder de kater die het plezier aardig kan bederven

 

Het was gisteren zo heerlijk en gezellig met je liefdespartner, jullie hebben zo lekker gevreeën.

En toch …

Je komt je bed uit en denkt maar aan één ding: lekker teruggaan en in bed blijven, diep onder de lakens. Of je hebt sloten koffie nodig om de wereld enigszins aan te kunnen.

 

Ervaar jij weleens een dip na een heerlijke liefdesnacht?

Reageer je soms te emotioneel naar je lief?

Heb je de laatste tijd weinig zin in seks?

Ben je besluiteloos en kom je tot niets?

 

Regelmatig futloos en prikkelbaar na de seks

Het komt vaker voor dan je denkt …

 

Let maar eens op: voel je de dagen na een heerlijke vrijpartij dat je

  • extra prikkelbaar bent;
  • weinig energie hebt;
  • jezelf een beetje terug trekt;
  • een beetje onzichtbaar voelt;
  • snel afgeleid bent / je moeilijk kunt focussen;
  • een wat lager libido hebt.

 

Ook al heb je maar een of twee van bovenstaande effecten … grote kans dat je dan last hebt van een laag dopaminegehalte.

In dit artikel leg ik je uit hoe dat komt en hoe je het oplost.

 

Je verwacht van zo iets fijns niet dat het je stemming beïnvloed

De meeste mensen koppelen het niet aan de seks van de dag ervoor als ze zich wat minder goed voelen of wanneer ze ruzie hebben met hun lief.

Ik heb dat ook niet met elkaar in verband willen brengen. Nu weet ik dat ik na een orgasme veel last kan hebben van de klachten zoals hierboven beschreven.

Hoe weet ik dat? Ik heb al jaren nauwkeurig bijgehouden wat er in mijn lichaam en in mijn psyche na een orgasme gebeurt.

 

En wat er met me gebeurde vond ik best schokkend.

 

Wat ik ook opvallend vond is hoeveel energie en positiviteit ik heb als ik lang geen orgasme / zaadlozing heb gekregen (en toch seksueel actief blijf).
Als je nu denkt dat ik voor het celibaat ben … nee, nee, nee, juist niet! Vrijen is het mooiste wat je hier op aarde kunt doen.

Ik wil dat mooie gevoel niet laten verpesten door die verwijdering tussen mij en mijn partner na het klaarkomen. Liever zou ik snel weer kunnen vrijen, maar dat gaat niet!

Ik vertel je hieronder wat er gebeurt, lees verder …

 

Je hersenen belonen je voor ‘goed’ gedrag of juist niet …

Zoals gezegd is het waarschijnlijk een verlaagd dopaminegehalte wat je parten speelt. Een tekort aan dopamine maakt je futloos, geprikkeld of zelfs agressief.

Dopamine is een neurotransmitter die in je hersenen geproduceerd wordt en waardoor je je goed voelt. Je hersenen belonen je voor ‘goed gedrag’ met een extra shot dopamine.

 

Je hersenen kunnen je gedrag ook sturen door je dopamine laag te houden; je gaat dan op zoek naar iets wat je weer dopamine geeft (ook al ben je je dat niet bewust)

 

De natuur is erbij gebaat dat mannen bij zoveel mogelijk partners een zaadlozing krijgen. Dat garandeert het voortbestaan van de soort.

 

Daarom is na een orgasme het dopaminegehalte bij de man laag. Hij voelt zich dan prikkelbaar en mat.

Als hij met een nieuwe partner seks kan hebben krijgt hij een shot dopamine en voelt zich weer lekker.

Het is aangetoond dat een man op die manier met meerdere nieuwe bedpartners kan vrijen en klaarkomen. Dit is het zogenaamde ‘coolidge-effect’.

 

Geldt bovenstaande ook voor vrouwen?

Het coolidge-effect niet zozeer, maar vrouwen kunnen ook een verlaagd dopaminegehalte krijgen na een orgasme. Daarnaast neemt bij hen het gehalte aan prolactine toe waardoor ze minder zin in seks hebben.

Vrouwen voelen zich na de seks waarschijnlijk een beetje emotioneel of verlaten door hun partner, misschien zijn ze eerder jaloers. Daarnaast zullen ze de gevolgen van hun partners dopaminetekort merken.

In Je verlaten voelen in relatie na een heerlijke liefdesnacht ga ik wat dieper in op de werking van dopamine voor je lichaam, wat je ervan merkt en de invloed op je relatie.

 

Er zijn natuurlijk uitzonderingen:

  • in een nieuwe relatie en als je nog hevig verliefd bent zul je weinig merken van futloosheid en prikkelbaarheid;
  • Vrijen met een partner waar je verliefd op bent geeft je sowieso een verhoogd dopaminegehalte;
  • Mensen die regelmatig wisselende seksuele partners hebben voelen de effecten ook minder onder invloed van het coolidge-effect;
  • jonge mensen hebben er waarschijnlijk ook minder last van of kunnen het compenseren (alhoewel pubers aardig last kunnen hebben van een kater …).

 

Als je graag vele jaren bij je partner wilt blijven en je wilt een gelukkig (seks)leven samen dan helpt inzicht in de werking van dopamine tijdens en na het vrijen

 

deel dit artikel

“de kater na het orgasme te lijf met deze tips” Deel op Facebook of Tweet dit 

lees hieronder verder:

 

Met (neurotransmitters als) dopamine voel je je lekker

Een neurotransmitter is een signaalstof die zenuwimpulsen overdraagt. Bij een goede werking ervan verlopen veel lichaamsprocessen soepel.

Een tekort aan een bepaalde neurotransmitter kan er voor zorgen dat je onrust ervaart, moe bent, gaat trillen of dat je ziek wordt.

Het gehalte van neurotransmitter dopamine in je bloed wordt geregeld in je hersenen. Maar je bent niet perse overgeleverd aan die chemische fabriek.

Je kunt de werking van dopamine beïnvloeden … als je weet hoe het werkt. Hieronder vertel ik je daar meer over.

 

Door een laag dopamine-gehalte ben je niet te genieten

  • emotionele instabiliteit, gevoelens van angst of onrust
  • gevoel van niet verbonden zijn met je omgeving
  • laag energieniveau en een laag libido
  • matig concentratievermogen,
  • snel afgeleid, vergeetachtigheid
  • moeilijker kunnen kiezen, besluiten nemen
  • slechter functionerend immuunsysteem
  • hongergevoel
  • onrust in je lijf, spierkrampen
  • rusteloze benen na de 4e dag

 

Ik weet uit eigen ervaring dat ik me bij een tekort aan dopamine afgesneden voel van de wereld om me heen. Bovendien voel ik me zwaar en lusteloos.

Ik ga twijfelen aan van alles en nog wat; heb een laag zelfvertrouwen en hang maar een beetje op de bank. Ik kan ook nogal nukkig zijn naar mijn partner.

Soms duurt dat 3 dagen … en die ervaringen hoor ik ook van anderen.

Gelukkig zorgt mijn lichaam ervoor dat ik na een dag of zeven weer een normaler dopaminegehalte krijg.

Dan gaat mijn energie weer omhoog en zie ik het leven weer zonniger in.

 

Niet alleen een orgasme zorgt ervoor dat je minder dopamine in je lichaam hebt. Er zijn nog een paar dingen die het proces versterken.

Het dopaminegehalte in je bloed wordt snel verlaagd door:

  • stress
  • slaaptekort
  • alcohol,
  • cafeïne,
  • drugs,
  • nicotine
  • suikers
  • orgasme

 

Hoe werkt dat dan, je voelt je toch lekker van dopamine?

Jazeker, van dopamine voel je lekker. Maar het effect is kortdurend. Het gehalte gaat na een boost ook weer snel omlaag en dan heb je een tekort en voel je je niet zo happy meer.

Door het gebruik van alcohol, cafeïne, drugs, nicotine en suiker gaat het dopaminegehalte in eerste instantie omhoog. Dat geeft kortdurend een plezierige sensatie.

Daarna gebeurt het omgekeerde; het dopamineniveau daalt en je voelt je onprettig.

 

Steeds meer seks nodig om je happy te voelen

Er zijn steeds grotere hoeveelheden van alcohol, cafeïne, drugs, nicotine en suiker nodig om dat onprettige gevoel op te heffen. Een verslaving ligt dan op de loer.

Schermafbeelding 2016-06-14 om 10.18.35

Met seks is het al net zo. Tijdens een vrijpartij gaat het dopaminegehalte sterk omhoog. Daardoor is vrijen zo lekker.

Na het orgasme daalt het dopaminegehalte snel en voel je je slap en afgemat.

Tegelijkertijd neemt het gehalte prolactine toe waardoor de zin in seks bij beiden verdwijnt.

In ‘passie verdwijnt uit je relatie’ ga ik wat dieper in op de gevolgen van een piekorgasme voor je relatie.

 

Met meer huidcontact voel je je pas echt beter

Beter is het om een dopamineboost te vermijden. Je kunt beter regelmatig kleine hoeveelheden dopamine aanmaken. Je voelt je dan langer ‘happy’.

Het dopamine-systeem stimuleer je door met aandacht en plezier ergens mee bezig te zijn.

Verder helpt het om goed voor je lijf te zorgen. Voldoende te rusten en toch ook veel te bewegen.

 

De negatieve effecten van een dopaminetekort kun je verminderen door:

  • knuffelen (met mens of dier)
  • langer en rustiger vrijen
  • huid op huid contact, massage,
  • intensieve lichaamsbeweging
  • buiten zijn, de natuur in, de elementen voelen
  • zon op je blote huid, naakt zwemmen
  • goede voeding:
    • fruit (bananen en appels) en verse groenten,
    • in het bijzonder avocado, noten, peulvruchten en zaden
    • eieren, vis, vlees, zuivelproducten
    • af en toe een lekker ijsje of chocola (kleine hoeveelheden)

 

Heb je last van een dopaminetekort? Eet gezond, zorg goed voor je lijf en als het kan verwen je lichaam met een massage of een extra knuffel

In ‘langer genieten van vrijen is voor iedereen bereikbaar‘ heb ik verteld waarom het goed is om een orgasme uit te stellen of te voorkomen.

Lukt het uitstellen van de zaadlozing niet? Lees dan “Hoe je te snel klaarkomen kan voorkomen“.

Leer in slechts enkele sessies om je orgasme en zaadlozing te beheersen

Je kunt ook bij DePassieTerug terecht voor coaching en ondersteuning

 

Als (gratis) abonnee van DePassieTerug heb je voordeel:

-> Je krijgt bericht als er nieuwe artikelen op DePassieTerug staan
-> Je ontvangt exclusieve artikelen die niet in de blog komen;
-> Je ontvangt gratis "Ontdek 't geheim van 'n bevredigende liefdesrelatie"
-> Je maakt kans op een gratis doorbraaksessie

Schrijf je GRATIS in; ook als je nu even geen relatie hebt

Je inschrijving is geheel vrijblijvend.
Jouw gegevens worden alleen gebruikt voor DePassieTerug.
Je kunt je ieder moment weer gemakkelijk afmelden

Vul je gegevens in en klik de button hieronder, dat is alles

Wat anderen over DePassieTerug zeggen:

Simone: “Wat een open manier van schrijven, recht uit het hart, zo herkenbaar”
Peter: “Ik lees je artikelen graag; ze zijn helder en krachtig”
Sandra: “Wat schrijf jij mooi … ik heb je artikelen al met een aantal mensen gedeeld”

 

deel dit artikel

“de kater na het orgasme te lijf met deze tips” Deel op Facebook of Tweet dit 

 

 

Published by Ernesto

Ik ben Ernesto, relatie- en passie-coach. Ik heb "100% genieten van de diepe verbinding in intieme relaties" tot mijn levensweg gemaakt. Ik vind dat er niets mooiers in het leven bestaat. Ik heb me grondig verdiept in oa. tantra, tao, Karezza, slow-sex, Raya-yoga, meditatie, dans. Mijn beste en mooiste leerschool is de liefde zelf. In mijn blogs begeef ik me buiten de gebaande paden en bekijk de dingen vanuit een ander standpunt. Jij mag helemaal zelf beslissen welke waarheid jij aanhoudt. Ik wil je uitdagen de dingen ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Meer over mij vind je op de pagina OVER.

2 Comments

  • Urias

    30 augustus 2016 at 10:55 Beantwoorden

    Goed artikel !
    Note:
    De after-sex dip, als je als man tenminste klaar bent gekomen, kan groter zijn bij vegetariërs en al helemaal bij veganisten. Is mijn theorie. Sperma is rijk aan vitaminen en mineralen, oa ook aan vitamine B12. Aangezien het B12 gehalte bij vegetariërs niet ‘te over’ houdt, kan dit een aardig dip veroorzaken. Daarnaast is vitamine E van belang voor de aanmaak van eiwitten. Niet voor niets dat het eten van Oesters volgens overlevering goed is voor de mannelijke potentie. Als je de voedingswaardes er op na slaat hebben oesters als geen ander een zeer hoog vitamine B12 en E gehalte.

    Sinds ik meer vlees, zuivel en noten eet heb ik geen last meer van diepe after’dips’.
    Echter nog steeds wel het gevoel van een halve dag alleen willen zijn, krachten bundelen, veel gezond eten, tot mezelf komen. Om daarna weer opgeladen te zijn en er ‘tegenaan’ te kunnen.

    • Ernesto

      6 september 2016 at 09:06 Beantwoorden

      Dit is zeker een nader onderzoek waard, dank je wel Urias

Post a Comment